Handleiding

Handleiding

Wat komt er bij kijken als je zelf bijen wilt gaan houden.

Lidmaatschap

Lidmaatschap
De NBV behartigt de belangen van alle imkers in het land. Sluit u aan!

Imker worden?

Schaf een bijenvolk aan in een kast en vanaf dat moment ben je imker. Is het zo simpel of is er wat meer voor nodig om jezelf imker te kunnen noemen?

Wat is er voor nodig om met honingbijen om te gaan en hun fascinerende leven te begrijpen. Treed toe in de wereld van de imkers in ons land, waarvan het merendeel is verenigd in de NBV. Een korte introductie om een indruk te krijgen wat het houden van bijen omvat.

Links vind je een aantal onderwerpen, waaronder een speciale uitgave over het het imker worden.

Vast een kijkje nemen in de wondere wereld van honingbijen en imkers? Begin met het bekijken van de film
'De bij en Wij'.

 

 

 

 

 

Eerst op cursus

Zo maar een bijenvolk aanschaffen zonder enige kennis van zaken hoe ermee om te gaan, is geen goede start. Een imker kan je het vak leren. Een cursus volgen is een voor de hand liggende mogelijkheid. De NBV heeft het opleiden van imkers hoog in haar vaandel staan. Goed opgeleide leraren verzorgen tal van cursussen in het land.

Wil je weten of het houden van bijen echt iets voor je is, meld je dan eerst aan voor een Kennismakingscursus. Daarin kom je in kort bestek al van alles te weten. De cursus wordt gegeven door een ervaren imker.

Weet je het zeker en wil je je bekwamen tot bijenhouder dan is de Basiscursus Bijenhouden wat voor jou. Een heel bijenseizoen theorie en praktijk. In najaar, aan het eind van het seizoen met een officieel NBV-diploma op zak. Misschien zelfs al bezitter van een eigen bijenvolk dat je tijdens de cursus hebt gekregen en verzorgd.

Als je de Basiscursus van de NBV volgt, ben je in het cursusjaar gratis lid van de vereniging. Naast de persoonlijke ledenpas ontvang je het ledenvakblad Bijenhouden in de bus. 

 

 

Goed om te weten

 Je hebt vast nog veel meer vragen over het houden van bijen, hoe je aan bijenvolk komt, wat je nodig hebt als beginnend imker en wat het kost aan tijd en geld? 

De belangrijkste hebben we op een rijtje gezet in de brochure 'Hoe wordt je imker?' Het PDF bestand kun online doorbladeren of printen. 

Enkele hoofdstukken:

  • Wat heb je nodig? 
  • Hoe kom je aan een volk?
  • Een plekje voor je bijen
  • Voedsel voor je bijen
  • Bloemen voor bijen
  • Elk seizoen is er bijenwerk
  • Eigen honing 

Online doorbladeren >>

De brochure bestellen >>

 

 

De NBV houd je op de hoogte

De imkerij bestaat voor 95% uit mensen die als hobby het houden van bijen hebben. Maar net als de bijenvolken van beroepsmatige imkers dragen ook die van hobbyisten bij aan hun taak in de natuur: bestuiving van gewassen. Daarmee vervullen ze een essentiele schakel in het ecosysteem.

Door allerlei beperkende externe omstandigheden en door ziekten en plagen in de volken gaat het de laatste jaren niet zo goed met de bijenvolken. Er vindt heel veel onderzoek plaats hoe bijenvolken op een zo goed mogelijke wijze kunnen worden gehouden. Uitwisseling van de opgedane kennis gebeurt via de de landelijke imkerverenigingen, waarvan de NBV met bijna 7000 leden de grootste is. 

De NBV onderhoudt contact met haar leden door het 8 keer per jaar verschijnende blad Bijenhouden, het minimaal even zo vaak uitbrengen van de digitale nieuwsbrief Imkernieuws
Via praktijkrubrieken Bijenwerk en BijenBlog krijgen vooral beginnende imkers veel informatie over hoe ze met hun bijenvolken om moeten gaan.