Jeugd - Jonge Imker Competitie

 

Ook dit jaar organiseert de NBV de Jonge Imker Competitie. Op de competitiedag op 11 mei worden de 3 kandidaten geselecteerd die in juli namens Nederland mogen uitkomen op de International Meeting Young Beekeepers in Slowakije.

 

Selectie 2019

Twee belangrijke data

  • De Nationale Competitie Jonge Imkers 2019 vindt plaats op zaterdag 11 mei, in het Bijenhuis Wageningen.

  • De International Meeting Young Beekeepers (IMYB) vindt plaats van 3 tot 7 juli in Slowakije.

 

Wat houdt de competitie in?

Theorie

Op de Nationale Competitie Jonge Imkers word jouw praktische en theoretische kennis van de honingbijen getest door middel van meerkeuzevragen. De thema’s die behandeld zullen worden zijn: anatomie, morfologie, drachtplanten, honing. Wil je een idee krijgen wat je kunt verwachten? Hieronder een klein theoretisch imkertestje! 

Hoeveel bijen zitten er in het volk in het voorjaar?

a. 30.000-35.000
b. 40.000-50.000
c. 10.000-15.000

Wat was de merkkleur van koninginnen in 2018?

a. Geel
b. Rood
c. Wit
d. Blauw

Wat is de gevaarlijkste plaats om een bijensteek te krijgen?

a. Armen
b. Benen
c. Hoofd
d. Rug

 

Praktijk

Voor het praktische gedeelte ga je aan het werk in de bijenkast.
We zullen daar bijvoorbeeld de koningin zoeken, een dar merken of een aflegger maken.

 

Bekijk de uitzending van het Jeugdjournaal van een eerdere selectiedag >

 

 

Meer filmpjes bekijken? Ga naar de website van de Tsjechische centrale organisatie van het evenement.

 

Meedoen?

Je kunt deelnemen aan de Nationale Competitie als je:

  • tussen de 12 en 16 jaar oud bent;
  • een cursus bijenhouden hebt gevolgd of vergelijkbare ervaring hebt opgebouwd;
  • je minimaal 1 jaar bijen houdt

Er kunnen jaarlijks maximaal 25 deelnemers deelnemen aan de Nationale Competitie.

Aanmelden selectie

Wil je meedoen aan de Nationale competie op 11 mei in het Bijenhuis in Wageningen dan moet je het aanmeldformulier invullen en terugsturen aan de Nederlandse BijenhoudersVereniging. Meld je aan vóór 1 mei 2019.

Aanmeldformulier NBV Jonge Imker Competitie

 

Hoor je bij de geselecteerden?

Word je op 11 mei geselecteerd als 1 van de 3 kandidaten die Nederland mag vertegenwoordigen op de International Meeting Young Beekeepers, dan reis je met ons naar Slowakije op 3 juli a.s.. Op 4, 5 en 6 juli vindt de competitie plaats en op 7 juli reizen we weer naar Nederland.
De kosten voor de reis, verblijf en deelname aan de competitie worden grotendeels door de NBV vergoed. Er wordt van de deelnemers een eigen bijdrage van € 100,-- gevraagd.
Ouders gaan niet mee; wij zorgen voor deskundige begeleiding. De deelnemersverklaring dient uiterlijk 1 juni 2019 te zijn ingevuld en ondertekend.

Deelnemersverklaring

 

Meer informatie?  

Heb je nog vragen? Mail naar secretariaat@bijenhouders.nl of bel naar Leon Gütz: 06-5119 3053 of Baldi Dekker: 0229-201508

 

Meest gestelde vragen:

Op 3 juli heeft ons imkertalent nog geen vakantie, wat nu?
Onze ervaring is dat scholen zeer vereerd zijn en graag meewerken aan het mogelijk maken van deelname aan de IMYB. Ga tijdig in overleg. Zeker als er in die periode toetsen worden afgenomen, is het heel belangrijk om tijdig te weten hoe dit geregeld moet worden.

 

Mijn ouders willen graag mee naar Slowakije, mag dat?
Helaas, dat kan niet. Tijdens de competitie ben je de hele dag bezig met wedstrijd of met een programma met de andere deelnemers. Op het verblijfcomplex is geen mogelijkheid voor extra gasten. In de buurt verblijven kan, maar het competitieterrein is niet toegankelijk voor niet-deelnemers; ouders kunnen dus niet kijken bij de wedstrijden.

 

Antwoorden

De juiste antwoorden: 1c, 2b, 3c