Aantal plaatsen: 6
Aantal plaatsen beschikbaar: 4
Prijs: € 395
Start datum: 01-06-2019
Direct naar aanmeldformulier
Contactgegevens
Imkerij De Honingpot
Contactpersoon:Susanne Ramselaar <info@dehoningpot.info>
Cursuslocatie:Tichelberg 14, 2716 LL, Zoetermeer
Routebeschrijving:Parkeren kan in de nabije omgeving. Nr 14 is als je op het plein staat links de achterste rij huizen op het dek. Die straat ga je op het dek in en bij het enerlaatste huis aan de rechterkant ben je bij nummer 14 (XIV in Romeinse cijfers).
Tel:079-3615164

Ook honingbijen wonen in een huis!

INTENSIEVE WEEKCURSUS

Al heel lang houden mensen bijen om de heerlijke honing die deze insecten maken te kunnen oogsten.

Mensen die bijen verzorgen worden imkers genoemd. Vroeger werden imkers meestal opgeleid door hun vader.
Nu gebeurt dat op speciale cursussen. Om imker te worden moet je dus weer naar school.

Deze basiscursus is bedoeld voor mensen die graag veel meer willen weten over hoe honingbijen leven.

Niet alleen van papier, maar ook in het echt.

€ 395 inclusief lunch en online cursus materiaal inclusief boek (in pdf-vorm) en video’s toegang voor 1 jaar lang. 10u15 binnenkomen, 10u30 tot ± 13u les, lunch, 14u tot ± 16u30 les

 bijenplek

Deze cursus bestaat uit 7 theorielessen en 7 praktijklessen.

Inclusief 7x lunch.

Via een ONLINE programma kan je de theorielessen allemaal weer doornemen inclusief de bijbehorende filmpjes.

e-Cursusboek (in PDF-vorm) in kleur met meer dan 100 pagina's is inbegrepen.

Hier zit ook een proefexamen in en een overzicht van de diverse woorden van het imkervak vertaald in Duits, Engels en Frans.

Rooster 2019

Zaterdag 1 juni           P1     Excursie i.v.m. aanschaf verplichte items. (ander adres)

                                    T1      Kennismaken met elkaar en het bijenvolk (op papier)

Zondag 2 juni             T2      De bijenwoning, het broednest, standplaats. 

                                     P2     De bijen in, voorjaarsinspectie, ruimte geven.

Maandag 3 juni           T3     Van ei tot bij, anatomie.
                                     P3     Alles herkennen, eitjes, stuifmeel, brias, nectar/honing, ruimte geven.

Dinsdag 4 juni            T4     Het zwermen, zwermregulering.
                                     P4     Aflegger, kunstzwerm maken. Vorige afleggers controleren, doppen breken, ruimte?! 

Woensdag 5 juni        T5     Dracht bestuiving en honing.
                                     P5    Honingproces en slingeren.

Donderdag 6 juni       T6     Hoe inwinteren, bijenziekten, wettelijke bepalingen.
                                     P6    Varroabestrijding. Zomer, herfst en winterbestrijding uitleg.

Vrijdag 7 juni              T7     Film of drachtplanten
                                     Examen

Het is de bedoeling dat je 100% van de lessen meedoet. Dan kan je meedoen aan examen.

Er is plek voor maximaal 6 personen. De cursus gaat door bij 6 deelnemers. Dus wees er snel bij!

 groep

Wat ga je in deze basiscursus allemaal zien, horen, voelen, ruiken, proeven en leren!

Je gaat het verschil leren kennen tussen een wesp, een hommel en bijen.

We  gaan  het  hebben over de geschiedenis van het imkerschap.

Wat bijen allemaal nodig hebben om te kunnen (over)leven. Hoe oud worden bijen?

Hoeveel bijen er gaan in een bijenkast en wie doet dan wat?

Je leert het verschil zien tussen de koningin, een werkster en een dar.

Welk soort gereedschap heb je allemaal nodig en hoe gebruik je dit?

Hoe maak je rook en hoe en wanneer gebruik je dat in de kast?

Welke planten en bomen zijn belangrijk voor de honingbijen?

Wanneer is de honing goed om eruit te halen, hoe zie je dat en hoe doe je dat?

De meeste mensen vinden honing lekker, maar is het ook nog ergens goed voor?

Wat is zwermen en waar dient het voor?

En heel veel meer!

 bij

Na je inschrijving krijg je meer uitleg over wat je allemaal nodig hebt tijdens de praktijklessen.

Je kan je inschrijven via deze website.

Deelnemersregelement klik hier.

De website van De Honingpot te Zoetermeer is www.dehoningpot.info

Geniet van de natuur!