Bijenwerk: 15-januari-15-februari

terug naar overzicht
We beleefden de warmste jaarwisseling sinds mensenheugenis. Half januari staan de katjes van de hazelaar al uitbundig in bloei.
Naarmate de broednestjes zich ontwikkelen zal geleidelijk het voedselverbruik in de volken toenemen.
15 januari - 15 februari

Checklist

  • Vliegopening controleren op versperring door dode bijen.
  • Verbruik wintervoer in de gaten houden
  • Heeft oxaalzuur zijn werk gedaan?
  • Kastmateriaal op orde

Volg je volk(en)

Volg je volk(en)

Zijn jouw bijenvolken niet met een doorzichtige laag afgedekt dan kun je toch nagaan hoe het met ze is gesteld. Door de kast aan de achterzijde een beetje op te tillen, krijg je een indruk van de voedselvoorraad, zeker als je het vergelijkt met andere volken op de stand. Wellicht een open deur, maar toch: let er op dat je kasten van min of meer hetzelfde materiaal met elkaar vergelijkt.

Bodemlade lezen

De inspectie van de bodemlade is de volgende handeling. De kleur van de mul toont wat er in de tros plaatsvindt: lichtkleurige mul verraadt voedselopname, donkerkleurige mul is afkomstig van uitlopend broed of oude raten die zijn afgeknaagd. Meestal bevindt het volk zich aan de voorzijde van de kast.

Als proef op de som kun je met je oor tegen de kast even tegen de kast kloppen. Bruist het volk kortstondig op, dan is het in orde. Houdt het bruisen langer aan, dan is er mogelijk sprake van moerloosheid. Je kunt nu niets doen. Wacht tot de voorjaarsinspectie.

Klik hier voor meer informatie 

Effect van de oxaalzuurbehandeling

Effect van de oxaalzuurbehandeling

Varroamijten op de lade geeft de mate van besmetting weer. Viel er in november 1 mijt per 2 dagen dan bevonden zich ongeveer 250 mijten in het volk. Onder volken in december behandeld met oxaalzuur zullen na 2 tot 4 dagen de grootste hoeveelheid gevallen mijten te vinden zijn. Daarna neemt het dagelijks gemiddelde gestaag af. Maar oxaalzuur werkt lang door; tot een week of vier kan de behandeling nog effect hebben. Volken krijg je niet 100% schoon, maar elke mijt minder in de winter scheelt er veel in de zomer.

Winterverliezen kun je met de behandeling niet voorkomen. De basis daarvoor ligt al aan het eind van de zomer, vroeg in het najaar: hoe zijn de zomerbijen in staat geweest een sterk wintervolk te ontwikkelen. Echte winters komen nog maar sporadisch voor, maar sterke, goed ingewinterde volken trotseren met gemak dagen achtereen strenge vorst.

Behandeling is populair

In december jl. werd imkers naar de sterkte van de volken gevraagd en of ze de oxaalzuurbehandeling hebben uitgevoerd.

> Lees de uitkomst van de enquête

Dood of verdwenen bijenvolk

Dood of verdwenen bijenvolk

De winter is de ultieme test op levensvatbaarheid al zo lang er bijenvolken zijn. Elke imker overkomt het dat er wel eens dat een bijenvolk het leven laat. In het natuur is het niet anders. Geen man overboord, maar misschien wil je toch proberen te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Bekijk het blogbericht. 
Heb je te maken met veel dode volken roep dan de hulp in van een ervaren imker uit de afdeling. Komen jullie er dan nog niet uit schakel voor extra expertise een Bijengezondheidscoördinator in.
> Bijengezondheidscoördinatoren vind je in dit overzicht.

Inventariseer de benodigdheden voor komend seizoen

Inventariseer de benodigdheden voor komend seizoen

Maak er in het winterseizoen een goede gewoonte van om je bijenhuisvesting en gereedschappen te controleren, te inventariseren en daarop je plannen voor het komende jaar af te stemmen. Zijn er bodems of bakken aan vervanging toe? Wil je misschien op lichtgewicht kasten overstappen? Heb je, gelet op de hoeveelheid ingewinterde volken, nog wel genoeg reserve kasten en reserveraampjes voor het maken van kunstzwermen of broedafleggers? Voor de korte termijn maakt een aantal schone bodems achter de hand het over een aantal weken makkelijker de volken van een fris exemplaar te voorzien.

Bijvoeren in noodgevallen

Het kan gebeuren dat een volk rond deze tijd een te krappe wintervoorraad heeft. Hoe los je dat op?

  • Het beste is gebruik te maken van een voerraam dat je voor dit doel apart hebt gehouden, of een raam afkomstig uit een volk dat veel ruimer in zijn voorraad zit.
  • Een pak suikerdeeg op het volk leggen is geen optie. In deze tijd van het jaar is voor bijen niet goed opneembaar. 
  • Een voerbakken met invertsuiker op het volk is voor een wintertros onbereikbaar. Alleen als de temperatuur hoog genoeg is en de bijen los komen van de wintertros kun je die gebruiken.

In onderstaand filmpje komen de drie mogelijkheden aan bod.

Werken met bijen

Deze rubriek volgt de handeling in bijenvolken op de voet. Maandelijks, gelijktijdig met het verschijnen van Imkernieuws, een nieuw overzicht. De inhoud is gericht praktische handelingen, vaak in combinatie met het NBV BijenBlog en met verwijzing naar de inhoud van Bijenwerk in de periode 2013-2017.